3D-s virtuális úttorlaszokat festett bizonyos útszakaszokra két indiai nő. Anya és lánya, indiai művészek, akik kereszteződésekhez, s főleg iskola előtti zebrák helyére festették az ötletes ábrát. A 3D művészet alapvetően egy illúzió. A festett vonalak elölről úgy néznek ki, mint egy útlezárás, arra ösztönzi a vezetőket, hogy hirtelen fékezés nélkül lassítsanak le.
Az optikai csalódás életet menthet
Nem ez az első eset, Saumya Thakkar már korábban is használta ezt a technikát, egyik híres képe a Veréb a sakktáblán. A francia kifejezés, a trompe-l’oeil jelentése: a szemet becsapó. A 3D-s optikai csalódás a szem, a látás félrevezetésére törekszik. Ez egy művészeti technika, amely valósághű képekkel hoz létre optikai illúziót, az ábrázolt objektumot három dimenzióban láttatja. A művészek már régóta használják ezt a mélységet adó módszert, már a görög és római időkben felbukkan. Ugyanakkor a mélyebben gondolkodóban felmerül a kérdés: vajon mennyire valós mindaz, amit fizikai szemmel látunk. Vagy az is csak egyfajta illúzió, és a valóság emögött van?
Egy anya-lánya művész duó tervezett egy egyszerű, de potenciálisan hatékony megoldást, hogy enyhítse a súlyos közlekedés-biztonsági gondokat. A klasszikus zebra, az unalmas fehér csík helyett az ő grafikájuk messzebbről úgy tűnik, mintha kiugrana az utca síkjából, de közelebb érve az illúzió elhalványodik. Az útkereszteződéshez közeledve a sofőr látja ezeket a sárga-fehér blokkokat, a gyorshajtók automatikusan lelassítanak, az érzéki csalódást okozó virtuális zebrák pedig a gyerekeket védik. A gyalogosoknak az utcán való átkelés biztonságosabbá válhat. Az indiai kormány rendkívül hasznosnak ítélte, elégedett az eredménnyel, ezért már több államban alkalmazzák. Miután Nitin Gadkari, közlekedési miniszter megosztotta a Tweet-jén, az interneten is látható. Igyekszünk a 3D festményeket a sebesség csökkentésére használni – jelentette ki.
Világos, hogy bizonyos távolságig a zebra úgy néz ki, mintha tárgyak hevernének az úton, de a művészek azt mondják, ez elég messze van, hogy megakadályozza a pánikszerű fékezést. Természetesen a szemet be lehet csapni, de a járművezetők hamar megszokják a 3D-s kereszteződéseket, és emlékeznek majd a helyszínen. Mégis e bravúros megoldás hatására a járművezetők lelassítanak a 3D-s objektum előtt, hogy elkerüljék, mert kell egy kis idő, amíg az agy teljesen feldolgozza, amit a szem lát.
A hatóságok tesztelik a 3-D útkereszteződéseket Indiában. A biztonságosabb közúti jelzés jó ötlet, ráadásul enyhíti a vezető egyhangú utazását egy unalmas szakaszon. Az autópálya monotonsága miatt az agy elveszti érdeklődését. Egy érdekes és szokatlan útjelzés serkentheti az elmét, és nagyobb éberséget, kreatív gondolatokat válthat ki a kormány mögött ülő emberből. A technikát használják máshol, leginkább Kínában, ahol már kipróbáltak hasonló 3D-s gyalogátkelőhelyeket.
A 28 éves helyi művész, Saumya Pandya Thakkar és 60 éves édesanyja a nyugat-indiai Ahmedabadban él. 2016 eleje óta Saumya Thakkar több mintát festett az autópálya különböző részein és más városokban, kísérletezik a stílusokkal, teszteli hatékonyságukat. Már számos pozitív visszajelzést kapott, s ez boldoggá teszi, nem azért, mert e kis taktikai urbanisztikai megoldás által édesanyjával együtt az egész világon ismertté vált. Úgy gondolja, ha csak egy életet ment is meg, már sikeresnek mondhatja magát. Indiai állampolgárként büszke vagyok arra, amit csinálok, és ez egy kicsit a nemzetnek is szól – írta.
Kapcsolódó cikkek